برای ثبت برند تلاش کنید

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی مهم‌ترین مشکل فتیرپزی‌های استان را شیوه سنتی کار، بسته‌بندی غیرتجاری محصول و نداشتن نشان عنوان کرده و به جام‌جم می‌گوید: فتیرپزان اراکی باید برای ثبت نشان محصول خود تلاش کرده و این سوغات را به‌عنوان یک برند در استان مرکزی در سطح کشور معرفی و عرضه کنند. جمشید زند می‌افزاید: فتیر استان مرکزی چیزی از سوغات شهرها و استان‌های دیگر ازجمله نان برنجی کرمانشاه یا سوهان قم کم ندارد، بااین‌حال نه در سطح کشور شناخته‌شده و نه برندسازی شده‌است.

آخرین خبر | دستور تهیه نان فطیر آشتیانی


فتیرپزان هم همت کنند

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی با اشاره به این‌که میراث فرهنگی برای معرفی این سوغاتی اراک اعلام آمادگی کرده است، تأکید می‌کند اما فتیرپزی‌ها هم باید به این محصول ارزش بدهند و آن را در بسته‌بندی جدید و شکیل و نشان مناسب در سطح کشور عرضه کنند تا بشود از آن دفاع و ثبت ملی‌اش کرد. زند می‌گوید، به‌هرحال برای گسترش و فعالیت بهتر فتیرپزی‌ها در خدمت آنها هستیم و از هیچ‌تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنیم و علاوه بر این‌که به‌عنوان واحدهای تولیدی آردشان را تأمین می‌کنیم که نوعی حمایت است، در سایر بخش‌ها هم حامی آنها هستیم.

هزینه بالای مواد اولیه

سراغ یکی از خشکه‌پزان در شهر اراک می‌رویم تا بیشتر در جریان مشکلات این صنف قرار بگیریم. او یکی از مشکلات عمده این صنف را قیمت بالای تمام‌شده عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به رشد سالانه هزینه مربوط به دستمزد کارگر ناچار به افزایش هزینه‌ها هستیم. از طرفی باوجود حمایت اتاق اصناف در زمینه آرد، هزینه‌های مربوط به سایر مواد اعم از شکر، تخم‌مرغ و... تأثیر مستقیمی روی قیمت تولید دارد.
یکی از فتیرپزان قدیمی در مرکز شهر اراک درخصوص تولید این سوغات به ما می‌گوید: از سال‌های دور فتیر به‌عنوان یک سوغات قدیمی اراک پخت می‌شده و پخت آن حتی در روستاها نیز به اشکال مختلف فتیر،کسمه‌ و... صورت می‌گرفته، بااین‌حال تبلیغ و معرفی خوبی درباره این سوغات استان نشده و برای همین در سطح کشور ناشناخته است.
 

فتیر را ثبت ملی کردیم

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اما از حمایت این نهاد از فتیر اراکی به جام‌جم می‌گوید و ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که فتیر سوغات محلی و بومی شهرستان است، بر اساس درخواست‌هایی که داشتیم آن را در فهرست آثار ملی ثبت کردیم. در گام بعدی با توجه به این‌که بیشتر کارگاه‌های فتیرپزی در شهرستان اراک فعال و از رونق اقتصادی برخوردارند، پس از مرحله ثبت، اقدام به تبلیغات و معرفی این سوغات کردیم.

مصطفی مرزبان می‌گوید: در راستای معرفی بهتر این محصول، سعی کردیم آن را از طریق بسته‌های حمایتی و تبلیغی به استان‌های دیگر و سایر کشورها معرفی کنیم و این کار را از طریق ارائه نمونه‌ای از آن در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مراسمی که مهمانان داخلی و خارجی حضور داشتند، انجام دادیم. همچنین در شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های فتیرپزان را منتشر و معرفی کردیم.

 

بخاطر تمام این دلایل، مهم است که ما، فتیردوستان اراک، از فتیر خودمان که هم اکنون بخشی از هویت شهر و استانمان است، همایت کنیم.